Galapagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Madelon G - WaarBenJij.nu Galapagos - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Madelon G - WaarBenJij.nu

Galapagos

Blijf op de hoogte en volg Madelon

22 November 2014 | Ecuador, Galapagos Islands

Alles wat gezegd wordt over Galapagos is waar. En voor degene die Galapagos niet kent, begin met googlen!!! Ja, je struikelt er over de dieren. Nee, ze lopen echt niet voor je weg. Ja, je hebt er witte stranden. En ja, er zijn dieren die je nergens anders ter wereld vind.

Vorige week zaterdag zijn we vanaf Quito naar Baltra, Galapagos gevlogen. Wij dachten dat we een directe vlucht hadden maar dat bleek niet zo te zijn, hij maakte een tussenlanding in guayaquil. Dat was niet zo heel erg want we mochten toch in het vliegtuig blijven zitten.Het inchecken op Quito was al een examen op zich, je mag niet zomaar naar galapagos. Eerst moesten we ergens een formulier ophalen waar ze de helft al voor je invullen, dan wordt je tas apart gecheckt of je geen planten, zaden,fruit of andere besmettelijke dingen meeneemt. En DAN mag je pas echt je tas inchecken. In het vliegtuig vlak voor de landing gingen ze ook nog rare dingen doen. De stewardess gooide alle bagagebakken open en ging er met een soort spray in spuiten. oke..... ( ik had net 10 minuten daarvoor mijn tas naast me neergezet maar daar werd niets van gezegd). Bij aankomst op galapagos moet je ondanks dat het een binnenlandse vlucht is door de paspoort controle en daar moet je je galapagos permit kopen a 100 dollar. Wederom een aparte bagagecheck en dan mag je pas echt het eiland op. Daar stond een chauffeur ons op te wachten die heel fijn onze tassen droeg. Hij heeft ons naar ons hostel in Puerto Ayora gebracht.

In het hostel kregen we 20 minuten de tijd om onze bikini aan te trekken want de eerste tour zou al vertrekken. Oke.. tot zo ver het ontspannen aankomen. Gelijk een klein bootje op met wat andere mensen en we gingn naar een ander klein eilandje om daar wat rond te lopen. Gelijk een massa marine iguana's gezien; leguanen die alleen voorkomen op de galapagos eilanden, verkrijgbaar in de kleuren zwart, rood en groen. Ze zijn vegetarisch, blijven gewoon voor je neus liggen, sproeien af en toe zout uit en kunnen zwemmen. Ook gelijk wat white tipped reef sharks en een heleboel krabben gezien. Mooie wandeling. We konden ook gelijk gaan snorkelen maar omdat het niet heel warm was en we net uit het vliegtuig kwamen vonden we het wel even goed.
De volgende dag zijn we naar een ander eiland gevaren, wij verbleven op Santa Cruz en we gingen die dag naar Santa Isabella, het grootste eiland van de archipel. 2 uur varen ( lang leve de pilletjes tegen zeeziekte) op een overdekte boot, was niet heel geslaagd. Bij Santa isabella op een kleiner bootje gestapt en weer naar een klein eilandje gevaren. Daar uiteraard nog meer marine iguana's en wat haaien. De groep van deze dag was niet heel geslaagd, 6 ecuadorianen die het niet zo nauw namen met de regels. Gewoon plastic weggooien, uhm hallo? Je staat op Galapagos, denk eens na! Sowieso waren ze erg vervelend maar daar ga ik niet te veel woorden aan verspillen.
Daar hebben we wel gesnorkeld met de gids, zeeschildpad gezien en uiteraard een heleboel andere visjes. Terug naar het grote eiland en daar geluncht. Lunch bestaat hier eigenlijk altijd uit of kip of vis met rijst en patat, gaat wel een keer vervelen. Na de lunch naar een turtle breeding center geweest. Daar worden de landschildpadden gefokt zeg maar. Beestjes werden met uitsterven bedreigt maar door dit soort programma's gaat het alweer een stuk beter. Eind van de dag weer met die boot terug gevaren naar Santa Cruz. Fijn ook dat de duitser achter me het wat slecht trok en de halve boot onder kotste.
De 3e dag op Santa Cruz gebleven en daar naar het witste strand dat je je kunt voorstellen gelopen ( ik zal maar achterwege laten dat het regende). Op het strand weer een heleboel marine iguana's en pelikanen die gewoon door de zwemmende mensen heen aan het jagen waren. Daar ook weer blue footed boobies gezien, ja zo heten ze echt. Zijn best grappige beesten en ook deze komen alleen op de galapagos eilanden voor. Daar in een lagune beetje rondgehangen en foto's gemaakt. Er kwam ook nog een baby hamerhaai langs gesparteld, altijd gezellig.
s'middags naar het Charles Darwin research center geweest. Daar woonde tot 2012 de beroemdste schildpad ter wereld, lonesome George. Helaas is die dus in 2012 overleden. Maar ook daar een fok programma voor landschildpadden. Wel leuk om te zien maar niet bijzonder.
Dag 4 zijn we naar Floreana island gevaren, dit keer met een betere boot en voor de verandering nog een nederlander in de groep. Floreana is een klein eiland met ongeveer 150 inwoners. En ook daar gingen we weer naar landschildpadden, ja nu ken ik dat verhaaltje wel. En het regende weer dus dat was minder. Op dat eiland hebben we bij een zwart strand wel echt waanzinnig kunnen snorkelen. Als je je hoofd onder water stak zag je 4-5 schildpadden tegelijk. En ik dacht pinguins te zien maar niemand geloofd me.

Oke oke, dan nu naar de zeeleeuwen. Ja die liggen overal, je moet officieel 2 meter afstand houden, kom je dichterbij dan laat zo'n zeeleeuw zelf wel even weten dat je te dichtbij bent. In Nederland worden de bankjes bezet gehouden door hangjongeren of bejaarden, hier door de zeeleeuwen. Elk bankje ligt er wel 1 of 2. Ze liggen ook gewoon tussen de mensen die staan te wachten op een taxi boot. Het blijft een gek gezicht. Maar je treft ze dus echt overal.

De laatste dag ben ik nog gaan duiken. had 2 duiken geboekt bij Gordon's Rocks, in de hoop een Manta te zien. Het zou mijn 50e duik worden en op welke plek kan je die beter maken dan op Galapagos. s'morgens vroeg vertrokken met de boot, uurtje varen en in rustig water even het lood uitgelijnd. De zee was behoorlijk wild die dag dus het was nog een wilde rit om daar te komen. 1x ging de boot zo scheef dat alles door de boot heen lag, inclusief wij zelf. Maar goed, bij Gordon's Rocks het water in voor de eerste duik. Er stond een behoorlijk stroming dus het leek soms meer op rotsklimmen onder water dan echt duiken. Wel weer schildpadden gezien, hamerhaaien, galapagos haaien en rifhaaien. eagle rays ( gigantische rog) en duizenden vissen. Helaas geen manta. Na deze duik even bijkomen op de boot en wat gegeten en toen weer het water in voor duik 2. Murene gezien, nog meer haaien, schildpadden en zeeleeuwen. Al met al echt een hele mooie plek om te duiken. Diana duikt niet dus die is weer naar het mooie witte strand gegaan terwijl ik onderwater lag. s'middags niet zo veel gedaan, biertje gedronken en vast wat ingepakt.

Vrijdag werden we weer opgehaald door dezelfde chauffeur en naar de luchthaven gebracht. Daar bleek al vrij snel dat we vertraging hadden, alleen stond er niet bij hoelang. Gelukkig kon je op deze luchthaven buiten wachten dus dat hebben we gedaan. Uiteindelijk is het beperkt gebleven tot anderhalf uur vertraging. En we kregen een cosumptiebon om wat te halen, dat was dan wel weer netjes. En zo komt het Galapagos avontuur tot een einde.

Dit weekend zitten we eigenlijk alleen maar in vliegtuigen, gisteren dus terug naar Quito gevlogen, vandaag vliegen we naar lima, morgen naar Buenos Aires en overmogen naar Ushuaia, om van Mitad del Mundo naar Fin del Mundo te vliegen. Op naar het einde van de wereld!!! ( en sneeuw en ijs en vrieskou)

• 22 November 2014 - 19:35

Ageeth :

Echt te gek!!! Galapagos lijkt me echt het einde!!

• 23 November 2014 - 11:14

Ria:

So, dat heb je weer super mooi geschreven. Ga zo door. Wij genieten ervan.
    Maar voor jullie is het nog veel meer genieten. Toppie.