naar het einde van de wereld - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Madelon G - WaarBenJij.nu naar het einde van de wereld - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Madelon G - WaarBenJij.nu

naar het einde van de wereld

Blijf op de hoogte en volg Madelon

28 November 2014 | Argentinië, Ushuaia

En zo zijn we opeens vrij letterlijk aan het einde van de wereld. Om daar te komen hebben we een weekend lang in vliegtuigen gezeten, maar je moet er wat voor over hebben.

Vanuit Quito zijn we naar Lima gevlogen, in Lima een nacht overnacht in een hostel omdat we geen zin hadden om 16 uur op de luchthaven te gaan zitten. We reden in het donker met een taxi naar het hostel dus we hadden niet zo goed gezien in wat voor buurt het hostel stond. Prima hostel overigens. S´ochtends zagen we in wat voor mooie buurt we terecht waren gekomen, soort ghetto. Maar goed, we gingen er s´ochtends toch gelijk weer weg. Op de luchthaven kregen we nog een onaangename verassing, omdat we de luchthaven hadden verlaten moesten we belasting betalen á 31 dollar. Oke, niet leuk. Vanuit Lima naar Buenos Aires gevlogen. In Buenos Aires hadden we wederom een hostel geboekt en daar weer met een taxi heen gegaan. Het was aangenaam 30 graden in BA en we hebben in het hostel een hele tijd op het balkon gezeten. En dus de volgende dag weer terug naar de luchthaven voor de laatste vlucht van het weekend: naar het einde van de wereld. De vlucht van BA naar Ushuaia was ongeveer 3,5 uur en we kwamen rond 1 uur aan in Ushuaia. En daar was het wel koud! Rond de 7 graden met een hoop wind.

Het hostel wat we hadden geboekt was heel gezellig. Het begon al bij het binnen komen; schoenen uit en in het rekje! oh oke, geen probleem. We sliepen in een vrij klein kamer waar totaal 6 personen in konden. Ja, 6 personen plus 6 backpacks dus.. Daar krijg je een puinhoop van. Ushuaia zelf is wel een leuk stadje, niet zo gek groot maar wel met een leuke winkelstraat. De economische situatie in Argentinie is op het moment niet heel fantastisch en ook de argentijnse peso daalt als een idioot. Daarnaast moeten wij elke keer als we pinnen een toeslag van 5 euro betalen dus eigenlijk wil je dan zo min mogelijk pinnen. De eerste dag konden we helemaal niet pinnen en het geld raakte toch ook wel op. Goed dat probleem eben we de volgende dag opgelost. Ander probleem is dat trek hadden in een biertje en dat we ergens ( in mijn ogen) bedorven bier kregen. En daar bleef het niet bij, we hadden ook beste honger dus we gingen ergens wat eten. Beetje jammer dat als je dan vlees bestelt je ook echt alleen een lap vlees krijgt en je het daarmee moet doen. Dat stuk vlees heeft ook nog een de hele avond dwars gezeten dus de eerste dag aan het einde van de wereld had beter gekunt. De eerste nacht in onze knusse kamer was een lichtelijk drama, er lag een amerikaan die heel goed en heel hard kon snurken. Tot zo ver de nachtrust. Moet wel gezegd worden dat er ook nog een gezellig belgisch stel op de kamer lag die samen in 1 smal onderbed van het stapelbed lagen. Soort levende origami leek het. Onze 2e dag in Ushuaia hebben we een busje gepakt voor een wandeling naar lago Esmeralda. Hele mooie wandeling door het bos en over wat vlaktes naar het meer. Ongeveer anderhalf uur lopen, meer was wel mooi maar niet heel bijzonder, het is natuurlijk wel de omgeving waar je loopt die het bijzonder maakt. Tierra del fuego, mooi gebied.
De 2e dag zin we s´ochtends naar het museum fin del mundo geweest, vooral veel historie, in het spaans, leuk om te zien, niet bijzonder. s´middags zijn we samen met een Canadees stel uit het hostel met een bootje over het beagle kanaal gevaren, inclusief gratis beagle bier. Altijd goed dus. Boottocht van 4 uur en onderweg weer zeeleeuwen, soort pinguins en andere vogels gezien. Mooie tocht over het water. Op een klein eilandje stukje gelopen, maar ja mijn bier werd lauw dus dat kon niet te lang. Hadden daar ook een leuke gezellig gids bij die leuke uitspraken deed, zo is maxima dik en zijn wij op huwelijksreis.

s´avonds met het canadese stel en met nog een argentijn naar de ierse pub geweest, die hebben ze ook gewoon daar, gezellig avondje.
Er moet ook nog wel even genoemd worden dat we voor het eerst zelf maar eens avondeten hebben gemaakt, moeten toch een beetje op het geld letten dus hebben we een overheerlijke pasta salade gemaakt waar we 2 avonden van hebben kunnen eten.

Na Ushuaia zijn we gisteren in de bus gestapt naar Puerto Natales, Chili. Telt u mee? Dat is dus land 4 deze week. De bus heeft er in totaal 16 uur over gedaan, met 1 overstap in Punta Arenas. De bus rijdt vanaf Ushuaia door het Tierra del Fuego, en man wat heb je daar een hoop niets. Uren door lege vlaktes gereden, onderweg wat lama´s en struisvogels gezien maar dat is het dan ook wel. De rit werd opgeleukt door een vent met een kerstmuts op die voor ons zat. Oudere oostenrijker die altijd een druppel aan zijn neus had hangen en die er ook vaak vrolijk met sliert en al afviel. Lekkah! En dan nog en vrouwtje die achterin de bus zat maar desondanks toch als eerste de bus uit wilde als die stopte dus kwam ze vaak al voorbij voordat wij uberhaupt bedacht hadden dat de bus zou gaan stoppen. Ach het houdt je bezig.

En nu zitten we dus in Chili, bij het nationale park torres del paine in de buurt, plan is om daar morgen heen te gaan om weer 1 van die helse hikes te gaan lopen. Maar het is mooi dus het is het waard.

• 28 November 2014 - 18:02

Ageeth :

Veel sterkte met hiken

• 29 November 2014 - 09:34

Ria:

Was wel een mooie ervaring. Echt aan het einde van de wereld. Super.