Rio en Jesús met zijn hoofd in de wolken. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Madelon G - WaarBenJij.nu Rio en Jesús met zijn hoofd in de wolken. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Madelon G - WaarBenJij.nu

Rio en Jesús met zijn hoofd in de wolken.

Blijf op de hoogte en volg Madelon

23 Januari 2015 | Brazilië, Rio de Janeiro

En zo zijn we aangekomen op onze laatste bestemming van deze reis: Rio de Janeiro.

We zijn vanuit campo grande naar Sao Paulo gegaan, een stad die je makkelijk zou kunnen overslaan. Het is een zakenstad zonder echte bezienswaardigheden. Wij zijn er dan ook maar 2 nachten gebleven. Het heeft ook allebei de dagen s´avonds geregend. 1 avond hadden we nog afgesproken met een braziliaan die we in buenos aires ontmoet hadden en in sao paulo woont. Altijd leuk met een local op pad. De laatste avond hadden we geen water in het hostel. Er is een gigantisch water tekort en dan wordt er weleens besloten om sommige blokken af te sluiten van het water. Dat is best irritant. Als je een dag in de stad hebt gelopen met 40 graden dan wil je douchen!! Dus zijn wij maar naar de supermarkt gegaan om water te halen met de bedoeling daarmee te douchen. Tegen de tijd dat Diana ging douchen deed het water het gelukkig weer en begon het buiten heeeeeel hard te regenen, onweren en uiteindelijk zelfs hagel. Probleem opgelost.

Vanuit Sao Paulo zijn we naar Paraty gegaan. Een klein kustplaatsje tussen Sao Paulo en Rio in. Ook daar zijn we 2 nachten gebleven, hostel aan het strand en s´ochtends ontbijten aan het strand. Leuk koloniaal plaatsje met een auto vrij centrum. Het hostel lag dus bijna op het strand, middagje op het strand gelegen. Er was alleen 1 nadeel, het plaatsje ligt in een baai, en daardoor is het water zo warm dat je bijna niet merkt dat je het water in loopt, zo warm is het. Echt opfrissen was er dus niet bij.

En daarna was het dus tijd om naar Rio te gaan. We zijn hier vorige week vrijdag aangekomen. En ook hier is het behoorlijk warm. Non-stop zweten ( en ja dat wordt best vervelend) In Rio moet je een aantal dingen gezien hebben. Om te beginnen natuurlijk Copacabana en Ipanema beach. Dan het beroemde beeld van Jesús. Oke oke, de Corcovado zoals die hier heet. Sugar Loaf mountain mag niet overgeslagen worden en wij wilden het Maracaña stadion graag zien.
Na aankomst zijn we gelijk naar Copacabana gelopen, we zitten met het hostel in de gelijknamige wijk en het strand is ongeveer 5 minuten lopen. En Copacabana is wat je ervan verwacht, heel lang, best breed, een leuke boulevard en zat bijzondere mensen om naar te kijken.

Zaterdag zijn we bij Ipanema gaan kijken en de gelijknamige wijk. Daar zagen we nog even hoe iemand uit een brandend gebouw werd gered, spanning en sensatie. s´avonds hadden we weer afgesproken met iemand die we ook in buenos aires hebben ontmoet ( dit keer een australische) en daar zijn we gezellig mee gaan eten.
Zondag was het marktdag in Ipanema dus daar zijn we daar heen gegaan, wederom met de australische, en na de markt zijn we de rest van de dag op ipanema gaan liggen. En het leuke aan hier naar het strand gaan is dat je je geen seconde hoeft te vervelen. Ik ben normaal gesproken niet zo´n strandganger, ik verveel me binnen een kwartier. Maar hier hoeft dat niet. Je kan hier de hele dag mensen kijken en wat nog leuker is, er lopen een hoop verkopers op het strand. In feite kan je hier zonder iets naar het strand gaan, zelfs zonder bikini. ALLES wordt op het strand wel verkocht, bikini´s, bier, water, cola, kokosnoten, ijs, kaas op een stokje die ze op een soort bbq leggen. ( ja die bbq zeulen ze ook mee) sigaretten, chips, cocktails. Echt alles komen ze verkopen. Ze brengen nog net de zee niet naar je toe. Vervelen is er dus niet bij.

Maandag zijn we naar een zogenoemde Favela gegaan, de sloppenwijken van Rio. Er is hier een Favela waar je veilig heen kunt en waar een gids je opwacht om de Favela te laten zien. De gids is een bewoner van de favela. Was best indrukwekkend om te zien, al geloof ik wel dat dit zo´n beetje de minst slechte favela hier is. Sommige huizen waren nog best aardige huizen. In deze favela ( santa marta) heeft Micheal Jackson in 1996 een videoclip opgenomen en ook dat zijn de bewoners nog niet vergeten.
Na de favela zijn we nog iets gaan doen alleen ben ik even hopeloos vergeten wat dat was.

Dinsdag wilden we naar het centrum gaan maar toen we naar buiten stapten zagen we het al, het was weer eens een feestdag. Tot zover het plan om naar het centrum te gaan. We hebben hier vriendschap gesloten met een armbandjes verkoper op de boulevard, en die bevestigde het ook al, alles zou dicht zijn. Nou dan maar noodgedwongen naar het strand. Weer naar Ipanema gegaan ( daar zijn de stoeltjes en parasol goedkoper) en daar de hele dag zitten. Die dag waren er hele hoge golven en eigenwijs als ik was wilde ik toch zwemmen dus had ik bedacht dat ik wel onder de golven door kon duiken. Dat ging ook nog wel goed, maar toen, hoe kom je terug op het strand? Dat werd een iets minder leuke ervaring. Het terugtrekkende water was zo sterk dat je er echt bijna niet meer uitkwam. Uiteindelijk heb ik me door een golf mee laten sleuren en me als een guppy op het strand laten aanspoelen. Dat doe ik dus nooit meer. Ik heb s´avonds heeeeeeel lang onder de douche gestaan om het zand weer overal vanaf te krijgen. Maar door die hoge golven hadden we ook gelijk nog meer te zien op het strand. De life guards waren extra actief en nog mooier, er vloog een reddingshelikopter langs de stranden. Nou vliegen hier elke dag een heleboel helikopters langs de stranden maar deze heeft ook echt mensen uit het water gered. En laat ik dat nou toevallig mooi gefilmd hebben:-) Als er iemand gered moet worden springt er een mannetje uit de helikopter het water in en zijn collega werpt een soort groot schepnet naar de persoon die gered moet worden en zo scheppen ze iemand uit het water. Ze zijn best druk geweest dinsdag.

Woensdag zijn we naar de Corcovado gegaan, jesús dus. Met de bus daar heen en met een trammetje de berg op. Boven was het uiteraard druk maar, nog vervelender. Jesús zat met z´n koppie in de wolken. We hebben vanaf daar ook helaas het uitzicht over de stad niet kunnen zien. Jesús hebben we uiteindelijk wel goed kunnen zien. Weer beneden zijn we met de metro naar het Maracaña stadion gegaan. Het zou het grootste stadion ter wereld zijn. Dat vond ik van binnen erg meevallen maar het zal wel. In dit stadion zijn een aantal WK wedstrijden gespeeld, alleen Nederland heeft er niet gespeeld.

Donderdag zijn we dan eindelijk wel naar het centrum gegaan. Dat viel zwaar tegen, hoop teringzooi winkeltjes en niet echt bijzonder. s´middags zijn we suger loaf mountain opgegaan met de gondel. Vanaf daar een mooi uitzicht over de stad gehad. We zagen alleen wel in de verte de onweersbui aankomen, dat voorspelde niet veel goeds.
s´avonds is het inderdaad heel hard gaan regenen. Het had hier een maand niet geregend, maar uitgerekend als wij er zijn gaat het natuurlijk regenen. We hadden die avond ook bedacht om uit te gaan in Lapa, lekker hoor in de regen. Het koelt de stad wel lekker af.

En zo hebben we nog 2 dagen over, vandaag en morgen, en eigenlijk staat alleen het strand op het programma.
Zondag stappen we in het vliegtuig om via via naar Amsterdam terug te vliegen, terug naar het koude europa. Aan de ene kant heb ik ontzettend veel zin om weer naar huis te gaan, maar aan de andere kant, dan is het dus over. Terug naar het normale leven. Dan is het gedaan met lang leve de vrijheid en doen waar we zin in hebben.

Dus, na 117 dagen reizen, 43 verschillende hostels, 7 verschillende landen, 9 vluchten ( er komen er nog 3 bij), een stuk of 33 bussen, een aantal nachten in bussen, nog veel meer taxi´s, honderden souvenirwinkels, 4 hoofdsteden, 7 verschillende valuta ( goed voor het hoofdrekenen) 2 talen en een boel dialecten is het voor ons bijna tijd om naar huis te gaan en is dit dus mijn laatste blog vanuit Zuid-Amerika.

Wij gaan nog even 2 dagen eruit halen wat erin zit voor we terug komen naar het gewone leven.

• 23 Januari 2015 - 14:23

Corry:

Mooie verhalen weer, Madelon, maar ook heel leuk, je binnenkort weer life te zien en te horen!

Goeder reis!

• 23 Januari 2015 - 14:49

Marlies:

Wat is de tijd gevlogen!

Geniet nog maar lekker van de laatste twee warme dagen totdat je naar ons koude kikkerlandje gaat. Fijne terugreis alvast!

Groetjes, Marlies

• 23 Januari 2015 - 16:35

Rianne Nijman:

Ha Madelon, dat is snel gegaan zeg. Je hebt veel beleefd en mee gemaakt. Je bent een hele ervaring rijker. Geniet maar van de laatste dagen. Goede reis en trek lekkere warme kleren aan als je hier naar toekomt. Bere koud hier

• 23 Januari 2015 - 17:46

Wim Doensen:

Mooi verslag, maar ook weer leuk om je terug te zien in ons
    (kikker) landje.
    Je heb in ieder geval al een flinke hoogte stage gehad dus kan je je nu voor bereiden op de Elfstedentocht.
    Gr wim

• 23 Januari 2015 - 18:00

Cora:

Genoten van jullie verhalen meis!! Wat een avonturen, wat een beleveninssen en wat een retegoeie tijd gehad! Vriendinnetjes voor het leven geworden en hoe bijzonder is dat! En damn, dan gaat de tijd ineens heel erg hard. Geniet van de laatste dagen en alvast hele goeie vluchten toegewenst. Dat jullie net zoals ik 3 stoelen voor jezelf mag hebben! Dikke knuffel

• 23 Januari 2015 - 21:34

Ria:

Het waren super mooie verhalen. Dit was dan de laatste. Jammer hoor. Maar ik ben wel weer heel blij dat jullie weer naar huis komen. Hele goeie reis en ik zie je maandag. X

• 24 Januari 2015 - 11:56

Ageeth :

Het is voorbij gevlogen! Leuk was het om je verhalen te lezen! Goede terugreis!!

• 24 Januari 2015 - 16:10

Hannie:

Ben heel blij dat jullie weer naar huis komen, ik ga alleen die
    Verslagen wel missen hoor. Geniet nog even en hele goede
    Terugreis. We wachten jullie op!

• 27 Januari 2015 - 07:21

Lejoni:

Hè meis

Genoten van de verhalen en belevenissen van jullie

Tot snel

Kus lej