Junglebook - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Madelon G - WaarBenJij.nu Junglebook - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Madelon G - WaarBenJij.nu

Junglebook

Blijf op de hoogte en volg Madelon

14 November 2014 | Ecuador, Cuyabeno

Mijn blog schrijven vanuit een bus of op een andere mooie locatie gaat dus niet meer aangezien een echte ecuadoriaanse bandiet nu in het bezit is van mijn telefoon.

Maar nog even terug naar zaterdag, we gingen dus naar de markt in otavalo. En dat was echt een grote markt met allemaal leuke dingen, van truien tot mutsen en houten dingetjes. 1 en ander gekocht maar uiteraard wel weer rekening houdend met dat het in mijn tas moet passen. Dat houd dus in: niet breekbaar, niet te zwaar, iets kleins of iets opvouwbaars. En dan is het nog best lastig.

Zondagavond gingen we met de bus richting lago agrio maar we moesten die zondag dus nog door komen. Alles is dicht in Quito op zondag dus zijn we doelloos in bussen gestapt omdat die niets kosten. We wilden ergens bij een supermarkt wat bier kopen om dat in het hostel op te drinken maar..... op zondag is het verboden om bier te verkopen! uhm oke... wat een onzin, dan maar geen bier. Met de bus terug richting hostel en toen ging het fout. We wilden uitstappen bij een halte en dat is altijd een beetje dringen bij de deur. Er stond een vent heel dicht achter me, en ik had hem ook zeker wel gezien en zelfs nog 3 keer een duw naar achter gegeven om wat afstand te houden. Gelijk uit de bus voel ik in mijn zak en mijn telefoon was dus wel. Nog gezocht naar die vent en een andere jongen die voor me liep hardhandig bij zijn schouder gepakt maar dat was helaas de verkeerde. Ik was uiteraard nogal boos maar die vent was toch echt weg. Gelijk naar huis gebeld om mijn telefoon te wissen en in het hostel gelijk mijn simkaart geblokkeerd. Ik hoop dat hij bijzonder weinig aan mijn telefoon heeft. Maar ja, voor de reisverzekering heb je een aangifte nodig. Goed kan dat hier op zondag? ja dat kan. Wij naar het toeristen politie bureau waar ze natuurlijk alleen maar spaans spreken, he?!? jullie zijn er toch voor de toeristen? nou goed lang leve het hoe en wat in het spaans boekje en uitgelegd dat mijn telefoon weg was en we aangifte wilden doen. Dat kon, ze riepen iemand anders op en daar moesten we op wachten. Ik zag ons daar al helemaal 3 uur zitten wachten maar... na 10 minuten kwamen er 2 andere agenten binnen. Die namen ons mee in de politie auto naar een ander bureau. En daar zat een gappie die wel wat engels sprak. Goed aangifte opgenomen en met 20 minuten was het al weer klaar. Maaarr het stortregende buiten. Oke geen probleem, stap maar weer in die politie auto, we brengen jullie terug naar jullie hostel. Was dat even fijn, door die bui hadden we niet willen lopen. En dus ga ik de komende 2,5 maand telefoon loos door het leven, en ben er eigenlijk alweer bijna aan gewend. Lekker zo laten.

Zondagavond dus in de bus naar lago agrio, en daar zou het gevaarlijk zijn want daar waren colombiaanse guerillas en heel de mikmak, niets van gemerkt. De bus deed er 8 uur over. Echt geslapen heb ik niet en dat kwam onder andere omdat de bus lekte. Het hoosde weer eens buiten en dat water kwam vrolijk de bus binnen in mijn nek. top. Om 7 uur s´ochtends kwamen we aan in lago agrio, daar een taxi gepakt naar het hotel waar de gids ons zou komen ophalen. Daar waren we niet de enige, elke gids laat daar zijn groep heen komen. Om half 10 kwam er eindelijk beweging in en konden we in een busje stappen die ons naar het cuyabeno reservaat bracht, weer 2 uur rijden. Maar.. daar kon het jungle avontuur dan echt beginnen. Er lagen gemotoriseerde kano´s klaar die ons naar de lodge zouden brengen. Bagage in de ene kano en wij in de andere. En de amazone is mooi!!!! Als je denkt dat de apen je om de oren springen, dat is niet zo. Wat er vooral opvalt is dat het er zo ontzettend warm en vochtig is. Je krijgt er echt niets meer droog als het eenmaal nat is. De lodge waar we verbleven heette guacamayo lodge ( makkelijk te onthouden: combinatie van guacamole en mayonaise) we sliepen in een niet hele grote kamer, wel met eigen badkamer, en met een klamboe om het bed. Er zat geen plafond op dus alles was gewoon open. Hoef je ook niet op muggen jacht, dat heeft toch geen zin. En muggen.. je word in nederland als je zomers s´avonds buiten in de tuin zit meer gestoken dan in de amazone. Weer een illusie minder. De eerste dag hebben we gezwommen in de grand laguna om af te koelen. Zwemmen in de amazone? Ja dat kan dus ook gewoon. s´avonds in het donker gingen we nog een stukje lopen. En na een tijdje lopen zei de gids dat hij iets hoorde en dat we alle zaklampen uit moesten doen. Dat doe je dan dus braaf en dan is het echt heel donker. Ja jongens, we gaan een stukje lopen zonder lamp. Ho eens, hoe dan? ik zie toch niets. Schouder van degene voor je beet gepakt en gaan lopen. ja... hmm vind ik dit leuk? wat nou als er een slang of tarantula daar zit. Ik raakte het meisje voor me ook nog eens kwijt dus dat schoot helemaal niet op. En wat we met dat hele in het donker lopen opgeschoten zijn is me sowieso niet duidelijk geworden. De 2e dag weer een stuk gevaren met de kano, aapjes gezien en tig vogels. Ook nu gingen we weer een stuk lopen en kregen we uitleg over bomen en planten en wat de gemeenschappen die nog in de amazone wonen er mee doen. Moet gezegd worden, we hadden echt een goede gids, hij kon heel veel vogels en apen na doen en wist precies waar wat zat. Tijdens deze wandeling moesten we ook nog een stukje door het moeras. Ja, tuurlijk waarom niet. We hadden kaplaarzen gekregen bij de lodge en kaplaarzen... juist die kunnen vol lopen. En dat deden ze ook in het moeras. Lekker ploeteren door de modder waar je tot je knieen in staat. Had de gids net niet iets gezegd over bloedzuigers? niet aan denken, door lopen en proberen niet te vallen en je laarzen mee te nemen. Ook weer overleefd. Maar daarna mochten we gelukkig weer lekker zwemmen dus afspoelen. Bij de lodge zelf zijn alle daken gemaakt van bladeren, soort rieten daken. En in die rieten daken wonen ook de nodige beesten en dan voornamelijk spinnen. De eerste dag hing er ook nog een grote slang in de eetzaal maar die was de volgende dag verdwenen. De spinnen zijn was stabieler, we wisten precies waar de vogel spin zat en er liep ook nog ergens een tarantula rondjes. Gezellig die huisdieren.
De laatste dag zijn we weer met de kano gaan varen, dit keer naar een gemeenschap die in de amazone woont. Daar hebben we half onze lunch zelf gemaakt. Dat houd in, cassave opgraven, cassave raspen en dan droog wringen, best grappig om te zien. van die cassave een soort wrap gemaakt en daar salade in gedaan. Was best goed te eten. Daar ook nog een stukje gelopen en de gids vond het daar nodig om door een veld te gaan dat bevolkt werd door bijen. Fijn als je bang bent voor alles wat vliegt, zoemt en steekt. Toen door naar een sjamaan, maar dat was niet zo interessant. UIteraard daarna weer even gezwommen. Alleen werd er bij deze zwempartij wel iemand gebeten. Meisje werd door iets gebeten in haar vinger, begon ook gelijk te bloeden. Wat het is geweest zullen we nooit weten maar volgens mij leeft ze nog steeds dus niets aan de hand. Die avond ook weer een stuk gaan varen op zoek naar anaconda´s. Helaas niet gevonden. Ze varen hier ook heel vaak zonder licht, en dan is het echt best wel donker. Dus we zaten een beetje naar de sterren te kijken en in gedachten verzonken toen er opeens iemand hard begon te gillen in de boot. Wij zaten helemaal voorin en vlogen gelijk overeind naar voren toe. Lampen aan, gids erbij. Bleek er een vis in de boot gesprongen te zijn tegen iemand aan. Ja in het donker in de amazone schrik je dan wel. Goed vis overboord gegooid, einde paniek.
De laatste ochtend nog even op zoek gegaan naar de anaconda, wederom niet gezien maar wel een dolfijn. Huh?!? dolfijnen in de amazone? jazeker, en ze zijn nog roze ook.
Vanaf daar terug gevaren richting de bus, onderweg de boot nog even lek gevaren maar veilig aan gekomen. Met de bus terug naar lago agrio en vanaf daar een klein busje naar Quito.

Weer eens echt kunnen douchen en droge kleding aan kunnen trekken, ik heb medelijden met de persoon die nu mijn was aan het doen is. Dat stinkt!!!!!!

Ik vergeet ongetwijfeld de helft van alles wat we daar gezien hebben, maar het was echt heel mooi. En anders wordt het verhaal weer zo lang. Vandaag even een dagje hangen en morgen.... naar GALAPAGOS!!!!!!!

  • 15 November 2014 - 08:55

    Ria:

    Prachtig verhaal. Met al die enge beesten, brrrrr.

  • 19 November 2014 - 20:44

    Rianne:

    Leuk verhaal weer maar van die spinnen krijg ik wel de kriebels. Groeten van Klazien! Ze wenst je veel plezier. Groetjes weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Madelon

Actief sinds 18 Aug. 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 12701

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 30 Januari 2015

rondreis zuid-amerika

18 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

04 September 2013 - 27 September 2013

transsiberie express

02 Oktober 2012 - 25 Oktober 2012

Zuid-Afrika

Landen bezocht: